Een schoonmaker met budgetverantwoordelijkheid: het kan!
21-08-2015

In mijn zoektocht naar ‘het recept’ van een droombaanfabriek sprak ik met Saida El Jaddaoui, projectmanager bij Hago Next. Een schoonmaakconcept van Hago dat 4 jaar geleden is geïntroduceerd en inmiddels Achmea, Menzis en Hay Group als klant heeft. Bij Hago Next staan vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid van de schoonmaakmedewerkers centraal.  De resultaten zijn zeer positief: de klanttevredenheid is gemiddeld boven de 8 en het ziekteverzuim is met 4% zeer laag binnen de schoonmaakbranche. Wat maakt dit concept zo bijzonder?

Hago Next is een initiatief van Vebego om beweging te creëren in een vastgelopen branche met weinig innovatie, veel concurrentie op de prijs en lage betrokkenheid van medewerkers. Eén van de pijlers van het concept is dagschoonmaak (in plaats van ’s avonds) waardoor schoonmaak zichtbaar wordt. De schoonmaakmedewerker is aanspreekbaar voor de klant en kan zelf ’s avonds gewoon met het gezin aan tafel.  Ieder team werkt met een praktijkcoach die coaching on the job doet volgens het principe van Kijken, Denken, Doen. Saida: “Deze werkwijze helpt een mentaliteit te ontwikkelen van eigenaarschap en zelfstandig werken van de schoonmaakmedewerkers”.

Saida vertelt vol passie en drive over haar droom: schoonmaakmedewerkers die in zelfsturende teams werken en verantwoordelijk zijn voor hun eigen budget. Saida:”Ik probeer trots te creëren op schoonmaakwerk. De medewerkers er bewust van te maken dat schoonmaak een belangrijke schakel is bij iedere organisatie.” Vertrouwen, talenten benoemen bij schoonmaakmedewerkers, eigen verantwoordelijkheid: staan zij hiervoor open? “Ik kijk naar de mens zelf en ben op zoek naar ambities en dromen. En ja, dat geldt juist voor deze medewerkers” aldus Saida.

Bij Hago Next communiceren de schoonmaakmedewerkers rechtstreeks met de klant. Hago maakt resultaatafspraken op het gebied van klanttevredenheid: bij afwijkingen gaat de medewerker zelf om feedback vragen. Roosters maken doen de medewerkers middels een app en men stelt ook zelf de vakantieplanning met elkaar op. Naast klanttevredenheid wordt ook medewerkerstevredenheid gemeten. Beide moeten minimaal een 8 zijn. Voor klanten zijn de werkzaamheden, tarieven en uren volledig transparant.

De afgelopen 4 jaar is de omzet sterk gegroeid en heeft Hago Next tevreden klanten én medewerkers. Belangrijk is dat er ook beweging is gecreëerd in de markt: er zijn meer aanbestedingen waar kwaliteit een  selectiecriterium is. Saida besluit met: “We zijn er nog niet, de volgende stap is het opzetten van zelfsturende teams om verdere beweging in de markt te creëren. Ik hoop dat Hago Next andere schoonmaakbedrijven inspireert om deze werkwijze  ook door te voeren. Het levert resultaten op met tevreden klanten en medewerkers”.

Een praktijkcasus die mij weer inspireert  en laat zien dat het anders kan. Als je dat kun zien is een droombaanfabriek dichterbij dan je denkt! 

Geschreven door Renate Bouwman
De Droombaanfabriek - Emmastraat 1 - 6862 GR Oosterbeek - M. 06 81 47 57 47 Volg De Droombaanfabriek op Twitter Kom in contact met De Droombaanfabriek op LinkedIn