Geluk als KPI: wie gelooft dat?
04-01-2017

 

Guidion is een organisatie die haar klanten helpt met installaties en onderhoud in en om het huis. Sinds de oprichting in 2005 is het bedrijf hard gegroeid en helpt inmiddels meer dan 600.000 klanten per jaar als installatiepartner binnen  o.a. telecom, verwarming, zon en beveiliging. In een wereld waar fysiek contact tussen merk en mens steeds schaarser wordt en communicatie veelal online plaatsvindt, wil Guidion haar klanten Geluksmomenten bezorgen. 

Interessante visie, maar hoe werkt dat dan?

Maarten Roerink, CEO bij Guidion, is ervan overtuigd dat de positieve bedrijfscultuur de drijvende kracht is achter het succes van Guidion. Hierbij staan vier uitgangspunten centraal:

  1. Ja, het kan. Een mentaliteit die ondernemend zijn, kansen zien en initiatief nemen toelaat en beloont.
  2. Mensen helpen. 'Wij zijn gelukkig als onze klanten dat zijn'.
  3. Groei. Eerlijkheid, eigen verantwoordelijkheid en fouten maken. Door jezelf te ontwikkelen help je Guidion groeien.
  4. Share the fun. Geluk leidt tot succes in deze mensgerichte organisatie.

Met andere woorden, Guidion stelt het geluk van haar medewerkers centraal om klanten geluksmomenten te bezorgen. Ik ben vooral gecharmeerd van de combinatie van geluk centraal stellen in een technische branche maar merk dat ik ook sceptisch ben. Hoe verbind je geluk aan resultaat en 'bewijs' je dat richting je medewerkers en partners? Dan geeft Maarten mij een belangrijk inzicht dat mij bij is gebleven. Tja zegt hij, je gelooft erin of niet. Het start met een overtuiging en als je die niet deelt wordt het lastig dit te bewijzen. Er is veel onderzoek gedaan naar geluk en prestatie maar het is gewoon lastig hard te maken. Het gezegde Seeing is Believing it maar Maarten heeft als uitgangspunt Believing it is seeing it!

Vanuit deze overtuiging is de Geluksbarometer ontstaan waarbij Guidion maandelijks het geluksgevoel van haar medewerkers meet, een Chief Happiness Officer is aangesteld en een geluksdag is ingevoerd. Een dag die je vrij mag opnemen op voorwaarde dat je een foto deelt met je collega's van je geluksmoment.

Guidion ontwikkelt zich en groeit verder. Zo wordt in het callcenter gestuurd op gezamenlijke doelstellingen en is er geen belscript maar alle ruimte voor eigen verantwoordelijkheid. De jaarlijkse gesprekkencyclus is omgebogen naar een periodiek twee-richtingen feedbackgesprek met een focus op ieder talent. Toch blijft Maarten zelf ook bezig in zijn zoektocht voor Guidion als goed werkgever; het verder overbrengen van de overtuiging op werkgeluk richting de experts, het uitbouwen van employer branding van Guidion want het bedrijf groeit hard en zoekt nieuwe medewerkers. 

Guidion als droombaanfabriek. Een organisatie waar je rendement uit talent kunt vergroten door te sturen op geluk, zingeving en een sterke cultuur. Daar kan geen marketingverhaal tegenop. Daar geloof ik in!

Geschreven door Renate Bouwman
De Droombaanfabriek - Emmastraat 1 - 6862 GR Oosterbeek - M. 06 81 47 57 47 Volg De Droombaanfabriek op Twitter Kom in contact met De Droombaanfabriek op LinkedIn